The Lady Entries Story

Isnin, 10 Disember 2012

orang terasing -_-

               


assalammualaikum

           Hati ku ingin berbicara  lagi.. ku melihat sekeliling..  apa lagi yang ku inginkan.. sedangkan aku sudah boleh menjalani hidup dengan segalanya yang aku telah ada, mengapa aku ingin lagi yang lain... sedangkan aku tidak selalu bersyukur dengan apa yang aku ada..  DIA amat pengasih lagi maha penyayang~

surah ar-rahman, ayat 13
maka nikmat tuhan yang manakah kamu hendak dustakan

*bukan hak milikku*

               setiap hari adakah kita syukurinya.. dan mengingati DIA yang memberi nikmat itu? pabila kita mendapat sesuatu nikmat, terus melupakanNYA, menggunakan nikmat itu dengan lalai bukan untuk jihad ke jalan Illahi~.. 

              pada suatu dahulu, seorang lelaki berkata " YA ALLAH jadikanlah aku orang yang tergolong dalam golongan yang sikit orangnya" lalu sahabatnya yang mendengar ketika itu bertanya " mengapakah kamu berkata begitu" lalu lelaki itu berkata "tidakkah kau membaca surah as saba' ayat 13... golongan yang sikit itu adalah golongan yang bersyukur"

surah as-saba', ayat 13
Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu Kami perintahkan): "Beramalah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!" Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.

hanya sedikit sahaja yang bersyukur kepadaNYA.. marilah menjadi golongan yang sedikit atau terasing, islam adalah asing pada mulanya, maka ia mulai asing..

surah al- an'am, ayat 116
Dan jika kamu mengikuti kebanyakan di bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan allah, yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan..

      malah mereka yang sikit bukan sahaja yang bersyukur, malah yang beriman, yang bertakwa, yang sentiasa mengingat ALLAH, malah yang masuki syurga lebih sedikt dari yang masuk neraka..

   dan siapakah mereka yang banyak? mereka yang tidak menjaga batas pergaulan, mereka yang sentiasa mengikut nafsu.. apa yang mereka inginkan, mereka inginkan walau perkara itu dilarang ALLAH

p/s: marilah kita cuba untuk menjadi golongan yang sikit, iaitu mereka yang berjihad di jalan ALLAH ^_^

assalammualaikum..

*orang yang terasing/ yang sikit*

4 ulasan:

Spread love and positivity :) thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...