The Lady Entries Story

Rabu, 5 Disember 2012

Kebahagiaan sebENar!


 

assalammualaikum...

   Sekadar kelihatan baik di mata orang.. tetapi dalaman tidak semestinya baik.. tetapi kelihatan jahat di mata orang, didalam pasti lebih lagi teruknya.. dalam kehidupan ini segalanya dibahagi antara BAIK dan BURUK ......

jadi apakah kisah hari ini.. ingin ku ungkapkan pada kalian semua?

DUGAAn.. itu ingin ku ungkapkan kali ini.. a
atau... ianya digelar ujian hidup..
dari mulai kita hidup, 
kaya, atau miskin dan segalanya.. 

SYUkuR? ramaikah diantara kita mensyukurinya.. atau DUSTaI  nikmat ITU!!
ya? termasuk diriku yang masih tidak mencukupi ilmu ini..

     Semenjak cuti ini.. diriku telah berjauhan dengan didikan yang penuh tarbiyah.. sebenarnya aku sendiri yang menjauhkan diri.. mungkin aku sudah LOOSER!!  aku amat tidak ternilai sekarang..


      AKU tahu setiap muslim di dunia ini, di hujung hati mereka  yang paling bawah sekali.. wujudnya ketakutan pada ILLAHI.. tapi malah ramai yang menjadikan nafsu menjadi RAJA dalam diri mereka..
ramai diantara mereka mempunyai nafsu yang sama..  kejahilan diri melemah kan lagi kekuatan iman mereka melawan nafsu.. oleh itu menjadi orang yang lain dari yang lain (sentiasa taat kepada ALLAH) lebih bernilai.. malang sekali aku tidak tergolong orang sebegitu.. 

surah al-an'am, ayat 116
Dan jika kamu mengikuti kebanyakan di bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan allah, yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan..

  Mereka fikirkan pabila sentiasa mengikuti nafsu mereka, mereka akan dapat kebahagiaan selamanya..kejayaan di dunia tidak sama seperti di akhirat.. 

fikirlah.. dimanakah kehidupan kita lebih lama? AKHIRAT.. oleh itu kejarlah kebahagiaan itu bermula disini...

      titik permulaan kesilapan kita semua adalah.. mengabaikan ILLAHI, yang menciptakan kita.. dan LUPA segala azab akan menimpa kita, dan LALAI kebahagian di DUNIA ini.. 

    JADI? move ON!! perjuangkan!!korbankan segalanya untukNYA.. jangan jadi mereka yang tidak mahu berjuang.. kerana lebih sayang perkara di dunia ini, mereka adalah orang yang rugi..

surah at-taubah, ayat 38..
wahai orang beriman! mengapa apabila dikatakan kepada kamu, "berangkatlah untuk perang di jalan ALLAH," kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempat? apakah kamu lebih menyenangi kehidupan di dunia daripada kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup di dunia di dunia ini dibandingkan dengan akhirat hanyalah sedikit.

   ia!! itulah ayatNYA!! tetapi jikalau tidak berhijrah~ apa yang terjadi!! ??

surah at-taubah, ayat 39...
jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscayaALLAH akan menghukumkamu dengan azab yang pedih dan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan merugikaNya pun.Dan ALLAH maha kuasa atas segala sesuatu.


     jadi marilah kita berjuang untuk mendapatkan cintaNYA.. yang terAGUNG itu.. sungguh perjuangan itu amat bernilai.. dan setiap pengorbanan itu bakal diganjarankan dengan syurga.. 

         itulah kebahagiaan yang sebenar!!   setiap masa kita diuji dan diduga olehNYA.. 
apakah motifnya? 

sebenarnya setiap ujian adalah satu kasih sayang ILLAHI kepada hambanya, supaya dapat mencapai sesuatu darjat itu.. 

dan dalam sebuah hadi al-qudsi,
Allah ada berfirman kpd malaikat jibril:pergilah kepada hambaKu dan timpakanlah pelbagai ujian kerana Aku ingin mendengar rintihannya 


 

Jika sedih, maka menangislah. Tidak ada apa yang memalukan. Menangisi jangan meratapi. Tetapi, ingatlah kasih Allah dalam titis-titis air mata yang dialirkan. Kerana kasih Allahlah kita punya air mata. Bayangkan jika kita sedih, tapi Allah tak kurniakan kita air mata, pasti seksa hati menahan sedih dalam diri.
      keindahan yang teragung adalah cinta ILLAHI.. ^_^


setiap perjuangan itu nanti kita bakal tidak keseorangan, kerana DIA sentiasa disisi hambaNYA..


assalaammualaikum......     

3 ulasan:

Spread love and positivity :) thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...