The Lady Entries Masterpiece

Rabu, 27 Mac 2013

mujahadah (?)


Rusydee Arts'

Assalammualaikum..

          Ini kisah cinta aku dan Dia.. \(^-^)/  hehehe.. bila keindahan cintaNya terus membuat ku rasa bahagia, oleh itu pengorbananlah buktinya untuk aku balas cinta Ter-Agung itu. Manakala sifat khasyatillah (takutkan Allah) membuat aku sanggup ikut perintahNya pabila ingatkan azab-azab akan datang.

bermujahadah bermaksud berusaha mengawal diri atau berjuang <3 #take a note

       wahai umat sekalian, pabila seseorang itu telah tampak olehnya keindahan mengabdikan Allah, dia pasti akan berkorban (mujahadah) mentaati perintah tuhannya, sanggup mengumpul ilmu tetangNya ingin mengejar janji-janji manis tuhanya. Sanggup meninggalkan segala yang fana (tidak kekal) walaupun sebenarnya dia amat inginkannya jikalau mengikut hatinya. Disebabkan adanya sifat khasyatillah, dia tahu..

"tidak mengapa aku utamakan mujahadah aku dulu, ia lebih baik aku berjuang memasuki syurgaNya,dan apa yang aku ingin berlipat kali ganda disana :D"


Memang indah mengikuti diri apa yang ingin dilakukan, tapi ia boleh menutupi keindahan sebenar pabila bersama ALLAH #take note


     surah at-taubah, ayat 38..
wahai orang beriman! mengapa apabila dikatakan kepada kamu, "berangkatlah untuk perang di jalan ALLAH," kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempat? apakah kamu lebih menyenangi kehidupan di dunia daripada kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup di dunia di dunia ini dibandingkan dengan akhirat hanyalah sedikit.

   manakala apabila seorang manusia itu sombong ~

surah at-taubah, ayat 39...
jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscayaALLAH akan menghukumkamu dengan azab yang pedih dan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan merugikaNya pun.Dan ALLAH maha kuasa atas segala sesuatu.

  Dia juga tenang menghadapi,dugaan yang diberikan kerana dia anggapnya surat cinta dari tuhanya:

sebenarnya setiap ujian adalah satu kasih sayang ILLAHI kepada hambanya, supaya dapat mencapai sesuatu darjat itu.. 

dan dalam sebuah hadis al-qudsi,
Allah ada berfirman kpd malaikat jibril:pergilah kepada hambaKu dan timpakanlah pelbagai ujian kerana Aku ingin mendengar rintihannya 


       Oleh itu dia merendah diri dari mengejar kemudahan didunia ini yang terlampau agar tidak lalai..


        oleh itu kamu jangan berhenti bermujahadah untuk cintaNya, walau kamu telah gagal walau beribu kali, kamu perlu bangkit lagi(!) bermujahadah lah~ terutama dalam lawan nafsu dan fitnah syaitan.

#hey you!! la tahzan!! put your trust in ALLAH, THE Sweetest love(!)

Assalammualaikum, dan terima kasih kepada Rusydee Artz atas sumbangan gambar berdakwah nya :D

Selasa, 26 Mac 2013

Demi masa

Assalammualaikum..

jauh ku merenung, berfikir akan tajuk yang ingin ku ungkapkan..
apa lagi yang dapat ku ceritakan,.. akal ku bingung.. tidak mampu bersuara..
sejak lama tidak ku kongsikan di belog ini,.. 
kini ku kaku.. aku bagai membazir masa..

oleh itu aku tahu.. apa yang ingin ku ceritakan..
MASA~

tik! tok! tik! tok!

       Bunyi jarum saat menggerakkandirinya tanpa henti selagi sel bateri ada,dia bertugas untuk memberitahu sedunia tentang masa,tetapi tiada lagi yang pedulikannya,.. Semua manusia seenaknya melakukan perkara yang disukai di dunia ini, tanpa memikirkan berapa saat telah mereka bazirkan.. akan mereka tidak jangkakan suatu hari nanti...  terkejut melihat diri mereka tidak lagi ada masa didunia untuk mereka, malah mereka tidak layak lagi untuk dunia.

     Pasti terkejut lagi bagi mereka yang selama ini, pernah mendengar, melihat tentang khabar-khabar tentang Neraka... 

"apa yang aku telah lakukan untuk persediaan ini?"

barulah mereka sesali dan sedar bahawa masa memang telah memotong mereka...

Surah Al-Asr
1) Demi Masa,
2) Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian,
3) KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh
4) Dan berpesan2 pada kebaikan, dan berpesan2 pada kesabaran.

             Tidak terduga mereka... mereka didalam kerugian, selama ini mereka telah mendengar ajakan kebenaran(yang baik) untuk mereka yang mereka sendiri tahu akan dapat manfaatnya, tetapi mereka

"tidak mengapa, lain kali sahaja aku lakukannya"

         Mereka sombong untuk berjuang mengumpul bekalan.. adakah perkara lain mereka utamakan dari perkara yang mereka tahu lebih besar manfaatnya? ~

Kecuali mereka yang mengetahui harga masa yang tidak ternilainya.. mereka memenuhi segala masa merekan dengan perkara yang penuh bermanfaat..



Bayangkan anda sedang kehausan, dan anda ternampak sebuah tasik yang indah, tetapi malang sekali anda berada di puncak tembok batu-bata yang amat tinggi.. kemudian anda mencampakkan batu-batu itu satu demi satu ke arah tasik itu, kemudian, air tasik yang mercik itu terkena anda, dan anda semakin laju meruntuhkan tembok itu, lepas itu, laut bertanya... :WOI MANUSIA!! KENAPA KAU CAMPAK BATU ITU!!" lepas itu anda menjawab.. "kalau aku campak batu itu, aku akan dapat merasai merciknya, dan tembok ini akan semakin rendah dan semakin dekat aku dengan laut"

p/s: orang yang merindui Allah dengan merobohkan batu bata hawa nafsunya, satu demi satu. Semakin sering merobohkan hawa nafsunya, semakin akan tampak olehnya keindahan Allah dan semakin mendalam kerinduannya kepada Allah . oleh itu semakin dekat dia di sisi-NYA~ ♥ ♥ ♥ 



pernah tak terfikir... "camne rase indah cinta ALLAH ni?"

nak tahu camne indahnya? cuba lah dulu buat sesuatu untukNYA..
dan kumpullaah ilmu untukNYA juga^_^


wahai umat islam sekalian.. marilah kita kuatkan semangat bermujahadah (berusaha mengawal diri untuk berjuang) menjadi seorang dae' (pendakwah) kuat kan semangat khasyatillah (takutkan ALLAH) ingatlah azab - azabnya.. kembalilah bersahabat besama-sama sentiasa meneguri dan memimpin diantara kita...ajaklah beristiqomah (konsisten) bersama-sama.. ingatkan mereka janji-janji manis ALLAH untuk kita apabila serik bermujahadah untukNYA... keperitan didunia berjuang kebenaran akan bertukar manis diakhirat :'(

ingatkan daku, setiap dugaan diberikan .. DIA sentiasa berfirman dengan penuh kasih syang.. berjuang itu memang pahit kerana syurga itu manis

Khamis, 14 Mac 2013

Cinta yang tersirat pengorbanan



Assalammualaikum..(kisah yang diceritakan in hanya rekaan semata-mata)

kini.. kesepian hati ini ingin menceritakan pengajarannya,.. 
aku seorang anak terkhir diantara adik beradikku..
sebagai adik, terdapat banya pengajaran yang aku dapat dari kehidupan orang lain dan kehidupan ku

ibu .. itu yang ingin ku ceritakan dari semalam
titisan air matanya sering dikeluarkan dihadapan ku..
luahanya  juga membuat ku sayu tidak terkata..

sungguh aku teramat kagum akan pengorbanannya
kisah yang terlalu membuat ku terharu..

   ibu~ kau sakit kaki , tulangnya patah, aku hanya pandai minta kau datang ke hostel kerna pentingkan kerinduanku kepada mu,.. dan pabila ku datang menemuimu di luar asrama selepas nama ku diumumkan, aku melihat kau duduk terdiam keseorangan, lalu aku bertanya

                                        " mana ayah?"
   "ada hal tadi, tak boleh hantar.. mama jalan kaki pergi pekan sorang-sorang cari barang yang kau   nak tu"

     "mama tumpang kawan ker?"

     "tak  lah..  tumpang jiran sebelah  pergi pekan jer lepas tu sorang-sorang jer datang sini"
sambil ibu menghulurkan kepadaku sebungkus air milo yang dibelinya di bandar tadi..

     "kaki mama dah sembuh dah ker?" sambil aku beri senyuman manis kepda ibu..

ibu terdiam sambil menggelengkan kepala..
      "nah! mama ada beli nasi ayam untuk adik"

      "terima kasih.. " sambil menundukan muka ku dan menangis diam-diam..

sanggup, ibu korbankan kesakitan itu, sayangnya kau terhadapku.. maafkan daku oh ibu


kemudian tika kau ingin pulang,.. tidak kau ingin dengarkan aku ini..

"mama tumpang orang lah balik, mama penat tu, dah lah lelah"

"tak nak, mana mama kenal orang kat sini"
sambil aku mengusung dirimu hingga di tepi pagar sekolah ku.. lepas itu kau keluar manakala kau biarkan aku menangis dan menjerit..

"mama duduklah kat pondok tu kalau nak tunggu bas.. kalau ye pun"

"mana ada bas sekarang ni, nak tunggu pukul enam ker? mama tunggu teksi, biar jer lah mama tunggu kat sini'

"mama tumpang oranglah!!"

"tak kenal oranglah"

"biar adek tanya mak kawan adek"
ku berlari menuju seorang perempuan digelar ibu,.. yang pandai memandu

"assalammualaikum makcik" senyuman manis terukir, tapi air mataku tak bisa dihentikan

"waalaikummussalam kenapa dik?

"mana anak makcik?"

"dah masuk asrama dah, mak cik dah nak balik dah~ kenapa?"

"makcik boleh tak tumpangkan mak saya?"
kemudian aku ceritakan segalanya dan aku berlari ke asrama, kerana kesedihan ini tidak dapat ku tahan lagi..


p/s: pengorbanan mu amat berharga sekali, tetapi malang sekali ramai tidak menyedarinya, betapa derita kau korbankan untuk anakmu oh ibu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...