The Lady Entries Story

Jumaat, 31 Januari 2014

New spirit of young girl.



Assalammualaikum.
Dah empat minggu aku tak post entri.
Dah balik dari Rabu haritu dah, but no ideas to share.

Today...
Im coming home.

 " Errrrgggghhhh!!!!!!!! "

It's really-really hurts when someone mock at you.!
Aku tak tahu kenapa, dekat sekolah aku tak macam ni, tapi bila balik tumah, aku jadi remaja yang penuh dengan rasa memberontak yang tersimpan dalam hati ni, bukan tak terima nasihat, tapi nasihat tu yang menyakitkan, sekarang aku faham apa yang statemant dekat bawah ni maksudkan.

"Perempuan,,  Bila tak dinasihat parah, Bila salah nasihat Patah."

"Perempuan ibarat tulang rusuk yang bengkok, kalau dibiarkan, dia akan terus bengkok, kalau salah luruskan, akan patah."

"Perempuan ibarat kaca, salah jaga akan pecah."

   Perempuan, seperti yang anda tahu, mereka mempunyai 9 nafsu dan 1 akal, berlawanan pula bagi lelaki, 9 akal dan 1 nafsu, iaitu nafsunya itu adalah perempuan. That's why lah Allah jadikan perempuan ni istimewa, masa muda-muda ada parents jaga diorang, bila dah besar ada seorang lelaki diberi amanah untuk jaga diorang. Sebab?

Perempuan ni istimewa laah, and mereka senang untuk tersilap langkah kerana 9 nafsu diorang tuh, that's why adanya pemimpin yang mempunyai 9 akal untuk mendorong mereka ke Syurga. Okey berbalik kepada topik.

Ayat-ayat yang aku bold tuh, okey perempuan memang selalu buat salah, lagi-lagi kalau buat sesuatu tanpa berfikir, antara kesalahan yang perempuan selalu buat adalah seperti menutup aurat dan lain-lain, itu umum yang kita nampak sudah berleluasa dalam Malaysia ni.

Dan sekarang aku nak sentuh bab-bab cara nak menasihati perempuan-perempuan ni, yeah macam korang tahu kalau perempuan masuk neraka biasanya akan tarik lelaki-lelaki sekali, that's why kena tegur, tak semestinya lelaki, perempuan sesama pun kena juggaaaak.

But serious talk aku taksuka bila kena tegur sindir or tengking, berbalik kepada ayat yang di BOLD. "Salah nasihat, PATAH" kalau patah korang boleh cantumkan balik tak? Aku pernahlah kawan aku ni, tahun lepas lah, dia sengseng tangan dekat kelas, memang itu perkara salah sebab dedahkan aurat, but ada pulak lelaki ni cakap kuat, "Woi Minah katang gila tangan, tak reti nak tutup ker" 

Korang ingat dengan cara itu Minah tu boleh tu tutup lengan ker? Dia sengseng lagi lah, kalau korang nak tahu hati perempuan masa tu menangis tau. Atau ada rasa memberontak dalam hati, macam-macam lah kena sumpah seranah dalam hati kalau korang nak tahu.

Dan ini berlaku pada aku, But perkara lainlah, kesalahan simple lah,
Abang-abang aku ni lah, aku rasa macam kena layan seperti perempuan BODOH je.
Ada jer rasa nak hentak-hentak kepala diorang tuh, memberontak habis sebenarnya dalam hati tuh,
Tapi kita kena kawal perasaan kita nih.

We don’t have to run from feeling bad. It’s a part of life. Learning how to feel bad in a healthy way is a really, really useful skill. 

Perempuan, kalau korang dah tahu korang jenis mudah patah, korang janganlah ikutkan sangat perasaan korang yang beribu-ribu patah tuh. Sometimes kita kena lawan jugak rasa memberontak tuh, cuba try lembutkan hati terima nasihat tu walau ia datang dalam keadaan bermusuhan or api membara.

Sabar Separuh dari Iman.
Sabar kini ibarat mengenggam api yang membara.
Tabahlah wahai wanita, andai kau berasa lemah, cucurkanlah airmata, akan datangnya semangat baru.

11 ulasan:

  1. ha'ah.. betul, hati perempuan ni kalau nak sentuh pun kena berlembut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeeepp Kena lembut sbb hati kita memang mudah hancur :DD

      Padam
  2. tht's why lah perempuan ni special. hikss.

    BalasPadam
  3. Betul tu! But seriusly dah tak ingat nak komen ape haritu. Cause waktu nak komen haritu internet takde because tak bayo bill. hahaks. But tak tahu nape nak komen juga. ( -_-).

    Komen tahpape.

    BalasPadam
  4. Betul tu.. kengkadang orang nak tegur tapi TERTEGUR cara yang salah.. memang pernah rasa camni :')

    BalasPadam

Spread love and positivity :) thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...